Min pappa som är lokförare för TKAB.. Enligt lagen eller något liknade får man inte köra över 5 timmer utan byten...Men TKAB har fått tillåtelse att köra lite över 5 timmar..Som ex: Gä - G.. (Gävle - Göteborg i lokförar förkortnig) Men det tåget börjar vid Luleå nån gång på kvällen. Det är tre byten mellan Le - G... Den första kör mellan Le - Bräcke (Vet ej förkortnigen för Bräcke) Den andra föran kör Bräcke - Gä..Den sista Gä - G...
Men det finns en lång tur.. Den går så här:
Det börjas tidingt på morgonen.. Tåget går vid fem snåret på morgonen.. Från Gä - Cst... (Gävle - Sthlm eller Stockholm) Är vid Cst vid sju snåret... Där efrån rundgång och Cst - Hgl (Sthlm eller Stockholm Hagalund) Parkerar tåget där.. Går upp på Lunden och vilar.. Äter mat vid tolvsnåret.. Där efter vis typ tre så går man till det andra loket som en annan förare har kört ner med 93:an.. Tar och drar upp det andra tåget.. Hgl - Cst... Där efter får man åka till Hagalund igen.. Cst - Hgl..Ta det lite lungt.. Sen vid åtta drar man upp sitt tågsett till Cst...Hgl - Cst.. Rundgång där.. Drar man tåget från Cst - Ljusdal... Då åker man för bi Gä där man bor och började turen..(Kommer ej ihåg förkortnigen för Ljusdal) Sen går man och sover typ 2 timmar i Ljusdal..Kliver upp fyra på natten och kör: Ljusdal - Gä.. Sen är man trött som tusan..
Med vänliga hälsnignar
DJTimboy
Vd