Grejen med en animerad bulklast är att du gör en enda last som är av bulktyp som funkar till alla vagnar. Denna består av en textur som sedan läggs på den animerade meshen i vagnen. Meshen kan animeras enligt konstens alla metoder och som Lan säger, är man lite klurigt så är det inga problem som det ser ut nu.
Mitt förslag är att animera den över ett lämpligt antal frames, 30 kanske räcker, men behövs högre precision får ni öka det talet. "Locket" är en egen mesh som är kopplad till en lattice/dummer och som animeras från frame 1 (0 i 3Ds) då den är gömd under bottnen på vagnen (gör inget om den sticker upp lite, då ser det ut som om lite kol är kvar). Får den inte plats i golvet så kan man göra den tvådelad och låta delarna glida ihop när man nått golvet och gömma de mellan långbalkarna. En ytterligare variant är att dra ned meshen ett par 100 meter under marken på den första framen. Därefter animeras den till sista framen i en linjär rörelse som fyller korgen.
Sedan kommer sidorna, där rekommenderar jag att ni gör som jag tror att Lan gjorde om han följde mitt förslag. Gör boxar utan tak och botten och lägg kanterna på dessa så att de ligger och precis täpper igen öppningen mellan plankorna, hela vägen runt. En sådan för varje hål. Dessa kopplas till var sin lattice och animeras sedan till att synka när lockbiten åker förbi och gömmer sig sedan i plankorna när de inte används. Ni får klura lite på hur ni gör med de delar som sitter på luckorna, men de kommer ju att delvis döljas när luckorna är öppna av den rök som jag antar att ni kommer att använda där. Allt detta textureras och får en standardtextur, lämpligen kol, som används när man inte lastat något i vagnen.
__________________
-k-
|