Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-31, 13:04   #17
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Här ser du, Bengan, att även en obotlig syndare kan nå bättring!
Snyggt Lennart.

Kollade upp lite fakta i diverse böcker om tunnelbanan.
Som X2an skriver om kopplet, så stämmer det med Westinghouse-koppel + att mycket annat var hämtat därifrån, så som motorer och annan elektriskt utrustning, men SL (SS) ville se mer inhemskt och lät ASEA ta över den elektriska biten efter ett tag.

Dom första 20 C1-vagnarna hade amerikansk planlösning, med sofforna närmast dörrarna placerade längs med korgväggen.

C5-vagnarna byggdes i endast 8 ex och byggdes av Hägglunds i Örnsköldsvik, som gärna ville etablera sig som tunnelvagnsleverantörer också och inte enbart vara tillverkare av busskarosser. Kravet från SL (SS) var. Att vagnarna inte fick väga mer än C4-vagnarna (23 ton) som dom hade lyckats pressa ner C4-vagnarna till. C2-vagnarna vägde 30 ton.

Hägglunds lyckades få ner C5-vagnarna till 20 ton. Korgstommesidor och bottenram hade samma stålkvalité som C4. Medans tak och vagnsfronter tillverkades i aluminium och vagnkorgens sidor utvändigt kläddes med sickade aluminiumplåtar och därigenom blev hela vagnens yttre helt utfört i aluminium.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat