Tjo
Var iofs inte diskarnas fel att dom gick åt h-vete. Utan kylningen till racket som diskarna sitter i, tog 2 döda diskar innan jag fattade det.
IBM är väldigt känsliga för värme, dom vägrar jag personligen köra i en dator.
I övrigt ligger maxtor och western digital rätt bra till både i värme och felmarginaler på data.
På en vanlig bruksdator är raid inte nödvändigt om man inte sitter med saker som man verkligen vill ha kvar och ha hög säkerhet på diskarna. Och att optimera hastigheten lite.
jag kör stand-alone 40gb på mina burkar, och kör 2st speglade diskar i nätverksservern där allt lagras, kör novell i nätverket så allt man gör sparas på 3 ställen.
Om det är brukbart eller nödvändigt på en hemma-dator måste man nog fråga sig själv, hur rädd man är om grejjerna.
Det räcker ju med att bränna ut på skiva eller spara på DAT-backup, och mycket billigare också.
Summa summarum: Skippa IBM på hårddiskar, dom är nån hundring billigare, men lägg dit dom och kör maxtor eller western digital så har du driftsäkerhet. Fler och fler kör raid, och det kommer mer och mer i vanliga bruksdatorer.
// Håkan
www.msts-akuten.com ||
www.whoxnet.nu