Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-24, 22:42   #20
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Rälsförhöjning förekommer iprincip i alla kurvor med anledning av:
Komfort
Fordonet kan välta
Fordonet kan klättra över ytterrälen
Samt att spåret kan förskjutas i sidled.

För den totalt ointresserade anordnas rälsförhöjning enligt:
h=V^2*1500/R*9,81*3,6^2
Där hastigheten är i km/h tack vare 3,6^2 i nämnaren, 1500 är spårvidden i normalspår grovt förenklad. R, cirkulärkurvans radie och 9,81 är gravitationskonstanten.
Vi kan även härleda det här till 11,8*V2/R så blev det genast mycket enklare.

Dock så är växlar "alltid" i rakspår. Detta blev vääääldigt OT men nu kanske alla känner sig lite visare en fredagkväll...
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2012-02-24 klockan 22:43.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat