Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-19, 18:29   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vagnen är nu släppt, för er som är nyfikna så är den skapad i gMax som en G3/Gs och sedan ombyggd till F1 i Blender v2.49b. Tack till Lan för konverteringshjälpen! Texturerna är gjorda av mig och två stycken med hjälp av Ekan (de två snyggare...) En del fejkskuggning har livat upp den gamla modellen och massor av småsaker har fixats till. Passade även på att utnyttja gamla modeller och lånade hela underredet rakt av i princip från N3/NN3-vagnarna, mycket effektivt!

Lite skötselråd om vagnen kanske:
Passar i alla tåg mellan 1902 och 1950-tal, kanske senare ändå på små banor. Vagnstypen fanns även på privatbanorna (men med annan märkning då såklart). Vagnen kopplades in i princip alla personförande tåg, och användes som konduktörskupé. Som alla resgodsvagnar skall den alltid gå ytterst i tåget, alltså närmast lok, eller sist för att det ej skall springas genom den låsta resgodsavdelningen. Ofta så kunde två F1: or gå i samma tåg, eller en F1 + en G3/Gs (minst en F1:a för konduktörskupén), även F1 plus en personvagn med resgodsavdelning var vanligt. På 30-40-talet så var den nog ovanligare i snälltågen, utan man ville ha boggievagnar där för att hålla nere friktionen och därmed kunna hålla höger farter.
Lite exempel:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32688
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=55445
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93991
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93891
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat