Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-17, 05:00   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Vändskiveproblem

När jag gjorde vändskivorna till Herrljunga Lokstall och det Generiska stallet hade jag målsättningen att göra dom med animerad skiva över 1800 frames (ett tillvägagångssätt som Auran en gång rekomenderade, men pratar tyst om numera). Jag hade tänkt att göra snygga animeringar med naturlig igångsättning och stopp men detta "sket sig" p.g.a. att det bara går att få skivan att röra sig åt ett håll från startläget. Så tillbaks till statisk skiva och låt Trainz ta hand om snurrandet! Om ni tittar på de flesta inbyggda skivor så har dom ett synligt spår på skivan och detta hänger inte med i Trainz snurrande och det ser "idiotiskt" ut. Jag har löst detta genom att använda osynligt spår överallt på mina skivor och rälsen på skivorna är modellerad.

Till den generiska skivan vill man ju inte att den skall stanna där det inte finns spår anslutna och det kan man ordna genom att ändra värdena på taggen angle i config.txt:

För t.ex. Herrljunga så står det

angle 0,15,30,45,60,75,135,315,345,360

där värdena är vinklarna i grader medsols från startläget(=0)

När ni använder den generiska skivan får ni själva gå in och redigera bort dom vinklar som inte finns !

Jag har laddat upp de nya skivorna i resp. downloadtråd. Dom fungerar hyfsat att snurra åt båda hållen.

Ursäkta strulet men allt jag gör är under ständig utveckling. Skulle jag vänta tills allt är klart skulle ni aldrig få se några releaser alls!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat