Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-12, 23:15   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Spyfrog:

Är det bake du är nyfiken på?
I princip fungerar det såhär:
1. Gör modellen
2. Mappa den (Automappning fungerar utmärkt, lite margin mellan bara)
3. Slå på Ambient Occlusion,(under menyn World) Factor 1 och Add. Du kan få jusera Factorn något för att få rätt ljushet. Ta även bort den automatiskt utsatta lampan, så att det bara är AO som lyser upp scenen.
4. Gör en testrender för att kolla att set ser bra ut. Justera därefter i fliken Gather (under menyn World fortfarande) och dra eventuellt upp samples om rendern blir grynig, experimentera lite med Distance.
5. När du är nöjd, gå över till menyn Render, fliken Bake och välj där Bake Mode: Ambient Occlusion, sedan kan du välja om du vill ta bort margin, som lägger till en kant runt varje face på texturen, för att undvika texturblödning, dessutom har du clear som gör hela bilden svart som inte har några mappningar, denna skall kryssas ur om du har ett objekt som är uppdelat på flera delar som måste bakas för sig.
6. Tryck bake och vänta.
7. Kolla UV-editorn och spara som en ny fil (eller skriv över texturen)

I PS eller liknande grafikediterare så är det sedan bara att göra ett nytt lager och lägga in AO-bakningstexturen där, göre ett till lager där du färgar de olika ytorna till den grundfärg de ska ha, sedan mixar du ihop lagerna med multiply eller liknande, och justerar lite tills du får det som du vill ha det.

Du kan också använda Bake Mode: Full Render om du vill baka samtlig information på facen, även skuggor orsakade av lampor, reflektioner(tror jag) färger orsakade av lampor och av indirect lightning mm. mm. Har dock aldrig använt det själv då det tar en fruktansvärd tid (i alla fall i 2.49b) men det torde ge slående resultat om man är duktig på att sätta upp scener och material, men dock så kommer det ju att vara rätt stelt och tråkigt i Trainz, då reflektionerna är döda och skuggorna inte ändras med ljuskällan/orna, men så är det ju med AO/fejkskuggning också, även om den oftast används på ställen som i princip alltid är skuggade.

Detta finns beskrivet i min Blenderguide del III, dock då för 2.49b.

(Jag kör för övrigt både 2.49b och 2.59, och kommandona är tagna ur 2.59, vilket bör motsvara de i 2.60.)
Jag skulle kunna fixa lite bilder ur 2.59 om du inte förstår riktigt.