Spår med underjordisk banvall - bra eller dåligt
Hej
DONJ bana är ju tämligen kuperad och det är svårt att anpassa spår och mark till varandra på ett bra sätt.
Ofta ligger spåret och flyter rejält ovanför marken och skall man få ihop det så får man ofta förstöra marktopografin för mycket när man anpassar den.
Så jag och spyfrog har labbat med en ide som jag (konstigt nog?) inte har sätt någon anna stanns.
Först gjorde jag mig ett eget spår som ser ut som det tidgare DONJ spåret. (men med min mesh inte korvtigers). Räls och banvall ovan jord. dvs det såg precis ut som det tidgare DONJ spåret.
Sedan lade jag till en banvall, se bilden, som i sin helhet är under jord (dvs. under z=0). Vad som händer då är att när spåret ligger an mot markytan som vi ju vill så syns inte banvallen alls. På bilden med loket ser man detta hända just under loket.
Men om spåret flyter ovanför marken så kommer banvallen upp för en bättre visuell effekt.
Men detta borde ju massor av byggare ha kommit på tidigare och ändå ser man det inte på spår. Är det någon stor nackdel vi missar?
MVH / BjörnL
|