Ämne: Ynklige Yngve
Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-19, 22:51   #14
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt.
Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör.

Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan:
Enligt följande post på Järnvägshistoriskt forum, http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=91171 , så hade litt Y bara ungefär motsvarande 290 hk. Så jag kan förstå att det var lite klent.

När det gäller modellen så är den ytterligare en fantastisk modell på rekordtid.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat