Citat:
	
	
		
			
				
					Ursprungligen postat av  lan
					 
				 
				Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt. 
Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör. 
 
Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan: 
			
		 | 
	
	
 Enligt följande post på Järnvägshistoriskt forum, 
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=91171 , så hade litt Y bara ungefär motsvarande 290 hk. Så jag kan förstå att det var lite klent. 
När det gäller modellen så är den ytterligare en fantastisk modell på rekordtid.