Visa ett inlägg
Gammal 2002-12-25, 15:03   #9
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Vad jag förstår, så är en konvertering knappt möjlig att göra åt något håll från färdiga objekt, så det är från 3D-modellen som man behöver bygga till respektive sim. Och, då hänger det ju på konstruktören om han/hon är intresserad att engagera sig för att göra den till den andra programvaran. Jag skulle självklart önska att de befintliga MSTS-objekten kunde byggas till Trainz också. Tyvärr är nog de objekt som är skapade i TSM inte möjliga att bygga till Trainz, eftersom TSM är så specifikt MSTS.

Men, frågan är ju från min sida, kan man inte samarbeta?? Det är ju samma hobby vi sysslar med, och vi har kommit så pass långt att verktygen sätter mindre och mindre begränsningar för vad vi vill göra, och då blir en stor del av arbetsinsatsen för att få ihop en rutt eller modell i stället faktainsamling. Ritningar, foton lämpliga att göra texturer på, tillstånd att använda material, 3D-modell innan texturering o länkningar osv... Generiskt oavsett om man ska göra det till Trainz eller MSTS.

Iden är ju att man inte ska behöva vända på någon stek, utan att det blir tillgängligt för båda..

Jag har förstått att det här är ett laddat ämne av olika skäl, men kan inte riktigt förstå varför man inte kan se framåt i stället och utnyttja de resurser som finns, till gagn för hela svenska transsim-rörelsen.

__________________________________________________ __
_____/Mats A
Mazz besöker inte forumet just nu