111004 Slidstyrningens delar
Första bilden visar drivboggin på Sb-loket med dessa delar:
1 Omkastarstång till 2
2. Omkastarexenter till 3
3. Omkastarlänk till 5
4. Kuliss
5. Tärningstång till 8
6. Hävarm till Grabekran
7. Grabekran
8. Försprångsstång till 9
9. Tvärstyckslänk till 10
10. Tvärstycke
11. Excenterstång
12. Vevstake
13. Koppelstång
14. Kolvstång
15. Slidstång
16. Cylinder
17. Slidskåp
18. Motvev
Från hytten kan föraren med en skruv manövrera 1.omkastarstången framåt eller bakåt och då påverka var tärningen på tärningsstången ligger i kulissen och därmed lokets rörelseriktning. Korvtiger kan säkert reda ut mer i detalj hur detta går till!
Nästa bild visar högersidan på Sb där kan ni ju själva identifiera delarna? Slidstyrningen kallas vanligen Walschaerts efter uppfinnaren Egide Walschaert, belgare som uppfann denna styrning redan 1844. Två år senare uppfann Edmund Heusinger von Waldegg, tysk från Hannover, samma styrning. Så i den tyskspårkiga världen heter den Heusingers slidstyrning men i resten av världen Walschaerts Slidstyrning.
De två avslutande bilderna visar Sb som det ser ut just nu.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
Senast redigerad av lan den 2011-10-04 klockan 18:44.
Anledning: Lite fakta!
|