Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-22, 23:04   #6
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.

Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10.
Vänligen
Dessvärre finns det ingen utförlig beskrivning på många "dolda" egenskaper som signalsystemet har. Men alla svar som jag/vi ger i den här tråden kan säkert sammanställas till en guide/manual någon gång i framtiden.

Idag är den osynliga klareraren en signal som främst är tänkt att användas i den äldre principen. Man placerar ut den där det borde finnas en signal, enligt den moderna principen. I och med att det på den tiden inte fanns vissa typer av signaler som finns idag, så lägger man in en osynlig signal med den funktionen för att AI-trafiken ska fungera bättre. Finessen med osynlig är att den inte ska synas när man bygger banor som använder den äldre principen.

Som du ser i propertyrutan (=egenskapsrutan = knappen [?]) så kan du välja på flera signaltyper som den ska "simulera". Flera typer kommer i framtiden, och meningen är att tkl-signalen även ska kunna användas i den moderna principen.

Men, i och med att du sätter upp ett modernt system, så behöver du inte använda tkl-signalen i dagsläget. Så till den egentliga frågan.

Klareraren (TKL) kan sätta "blockriktningen" för en blocksträcka, men den funktionen når du inte i nuvarande version. Jag håller just nu på med att göra ett användarvänligt gränssnitt för just den funktionen och även funktioner för att ställa tågvägar. Läs även det här inlägget. Post # 53.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-22 klockan 23:17.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat