Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-04, 17:50   #4
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Hej Korvtiger och Spyfrog

Tack för att ni gillar den.

Tanken är att den skall se ut som den såg ut av slutet av sin karriär, dvs. i början 1900 talet sliten och eländig.

Kopplen är modellerade efter ritningarna som Rolf Steen gjort i sina böcker och där är dom vända neråt. Jag skulle gissa att man kom på efter ett antal år at det var en korkad ide och byggde nya koppel med öppningen uppåt. Sedan vände man efterhand de gamla kopplen men kanske inte alla och överallt för jag har sett bilder på båda varianterna från nutid.

När det gäller höjden så är det ca 12-15 cm vi talar o och jag tror att jag läste någonstans att DON bl.a. satte på större hjul för att åtgärda detta. 1879 års hjul är ju mindre än den diameter de använde sedan.

Eftersom DONJ hade byggt om eller gjort sig av med merparten av dessa vagnar runt ca 1910 å måste dom ju även ha transporterar mal på andra vagntyper fram till 1927, det gäller bara att forska fram vad det kan ha varit för några.

Tack korvtiger för att vi får använda dina engine specar som bas. Jodå jag lovar att du står omnämnd som ursprunglig författare i configen.

MVH / BjornL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat