Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-03, 08:27   #17
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
De smalspåriga stoppbockarna får slitningar på mitten av brädan, inte på sidorna som på normalspåriga, då dessa åstadkommes av buffertar.

Och så bör du dra upp ballasten på 891mm och 600mm spåren, det är för mycket luft mellan rälerna och ballasten mellan sliprarna. Vad använder du för rälsvikter? Det ser ut att vara väl kraftiga grejer för att vara smalspår.

Dessutom så tror jag inte att den rälsinfästningen någonsin har funnits på någon annan spårvidd än 1435mm, rälsspik är vad som gäller!
När vi nu ändå kommer med kommentarer så ställer jag mig frågan om underläggsplattor var vanligt förekommande på 891mm?
Vad jag läst om DONJ så förekom underläggsplattor där bara på några få delsträckor (jobbiga uppförsbackar där loken "drog" mer än vanligt) - i övrigt så hade man inte underläggsplattor eftersom man använde oinpregnerade slipers vilka iaf var slut efter en så kort tid att underläggsplattorna var värdelösa. Sen var det nog som Korvtiger säger spik som gällde på 891mm.

Men nu vill jag inte gnälla mer utan vill berömma detta fina spår som dessutom äntligen fick mig att begripa hur splines funkar i 2009.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat