Ämne: Nya signaler
Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-17, 21:01   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
US orienterade Jointed Rail http://www.jointedrail.com/ har lanserat en serie signaler. Jag vet inte om jag förstått rätt men det ser ut som om de skulle ha kommit tillrätta med signalproblemen för enkelspårig bana. Läs mer här http://forums.auran.com/trainz/showt...t=75846&page=2 Post 4.
Jag vet inte vem som var/blir först med ett sådant system. Det är i alla fall närmast identiskt med linjeblockeringen i det svenska signalsystemet.

Jämför bilden Single Track med bilden nedan.

Signalen 04 motsvarar de svenska mellansignalerna 31, 32, 33 och 34.
Signalen 06/08 motsvarar infartssignalerna 21 och 22.
Signalen 05 motsvarar mellanblocksignalerna L3, L4, L5 och L6.

Det som saknas i den amerikanska modellen är utfartsblocksignalerna L1 och L2.

Om man jämför samma bild (Single Track) med den äldre svenska signaleringsprincipen (där bl.a. korvtiger's semaforer ingår), så blir systemen helt identiska om man tar bort signalerna 05 (mellansignaler förekom sällan på linjen på den tiden).

Signalen 04 motsvarar då en utfartssemafor i det svenska systemet.
Signalen 06/08 motsvarar en infartssemafor.

Bilden är publicerad med tillstånd av Per Forsström.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Linjeblockering.jpg (18.4 KB, 151 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-07-17 klockan 21:23.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat