Citat:
Ursprungligen postat av CGD
|
Jag vet inte vem som var/blir först med ett sådant system. Det är i alla fall närmast identiskt med linjeblockeringen i det svenska signalsystemet.
Jämför bilden
Single Track med bilden nedan.
Signalen
04 motsvarar de svenska mellansignalerna 31, 32, 33 och 34.
Signalen
06/08 motsvarar infartssignalerna 21 och 22.
Signalen
05 motsvarar mellanblocksignalerna L3, L4, L5 och L6.
Det som saknas i den amerikanska modellen är utfartsblocksignalerna L1 och L2.
Om man jämför samma bild (Single Track) med den
äldre svenska signaleringsprincipen (där bl.a. korvtiger's semaforer ingår), så blir systemen helt identiska om man tar bort signalerna
05 (mellansignaler förekom sällan på linjen på den tiden).
Signalen
04 motsvarar då en utfartssemafor i det svenska systemet.
Signalen
06/08 motsvarar en infartssemafor.
Bilden är publicerad med tillstånd av Per Forsström.