Allans (eller Allan-Tricks) slidstyrning är en förenklad variant av Stephensons slidstyrning och var ganska vanlig fram till sekelskiftet 1800/1900. Skillnaden mellan de två är att Allans slidstyrning har raka kulisser, istället som för Stephensons, böjda. Anledningen till detta var att det var dyrare och svårare att tillverka böjda kulisser med sådan precision som erfordrades i början. Även Walschaerts styrning hade en variant med raka kulisser som benämndes Helmholtz' slidstyrning. Dessa två med raka kulisser fick dock aldrig något större genomslag, jag skulle gissa att de ger en sämre slidrörelse, så Stephensons eller Walschaerts var att föredra.
Allans:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...valve_gear.jpg
Jämför med Stephensons (dock en väldigt märklig variant, då den är monterad mellan ramarna):
http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...valve_gear.jpg
Se animationen på denna sida så förstår du nog principen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson_valve_gear
Står inte detta i Ånglokläran som du har?
Men på Ke/K4 så sitter styrningen mellan hjulen, så den behöver du inte animera. Det du har byggt är till smörjpumpen.