110526 Texturförberedelser
Bli nu inte förskräckta av det jag visar! Så jobbar jag med nya lok. Jag tar J-lokets textur rätt av och döper om den till Ke_body.tga (2048x2048). Jag har naturligtvis en Ke_body.cpt (motsvarande Adobes .psd) med alla delar som enskilda objekt som arbetsförlaga (PreTex). När jag mappat alla element på texturen ser det så gräsligt ut som på de två första bilderna!
Men nu kommer poängen med detta:
Vid varje mappning jag gör tar jag ett screenshot, var delen är mappad (ex. på detta visar de fem sista bilderna). Dessa shots är till enorm hjälp när man sedan anpassar och ändrar på texturen - som går mycket lättare då! Detta är en teknik jag varmt rekomenderar!
Att stycka upp, komplettera och förbättra texturen går nu mycket lättare, ett stort jobb men om man gör ett gott förarbete är det till och med ganska roligt?
Om nån får lust och håg att bygga ett ånglok och vill använda denna teknik så är det bara att höra av sig så skickar jag gärna J-lokets (eller Ke:s eller N:s när dom blir klara) textur både som .tga och .psd eller annat önskat format (som jag kan skapa med Corel PP). Glöm inte att bifoga din mejl-adress!
Fönstren är mappade på en separat textur men alpha.