Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-26, 18:54   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110526 Texturförberedelser

Bli nu inte förskräckta av det jag visar! Så jobbar jag med nya lok. Jag tar J-lokets textur rätt av och döper om den till Ke_body.tga (2048x2048). Jag har naturligtvis en Ke_body.cpt (motsvarande Adobes .psd) med alla delar som enskilda objekt som arbetsförlaga (PreTex). När jag mappat alla element på texturen ser det så gräsligt ut som på de två första bilderna!

Men nu kommer poängen med detta:

Vid varje mappning jag gör tar jag ett screenshot, var delen är mappad (ex. på detta visar de fem sista bilderna). Dessa shots är till enorm hjälp när man sedan anpassar och ändrar på texturen - som går mycket lättare då! Detta är en teknik jag varmt rekomenderar!

Att stycka upp, komplettera och förbättra texturen går nu mycket lättare, ett stort jobb men om man gör ett gott förarbete är det till och med ganska roligt?

Om nån får lust och håg att bygga ett ånglok och vill använda denna teknik så är det bara att höra av sig så skickar jag gärna J-lokets (eller Ke:s eller N:s när dom blir klara) textur både som .tga och .psd eller annat önskat format (som jag kan skapa med Corel PP). Glöm inte att bifoga din mejl-adress!

Fönstren är mappade på en separat textur men alpha.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 6.jpg (64.6 KB, 190 visningar)
Filtyp: jpg 7.jpg (81.0 KB, 183 visningar)
Filtyp: jpg pannstöd.jpg (102.6 KB, 183 visningar)
Filtyp: jpg tank_sida.jpg (109.8 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg tank_top.jpg (97.6 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg panna_sida.jpg (144.0 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg rambalk.jpg (185.4 KB, 178 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat