Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-16, 13:10   #4
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vår Historia är alltså följande:

Tyskland återhämtar sig efter första världskriget och bygger upp landet. De vill köpa tackjärn från Sverige och i Persbergs Gruva har man bedrivit gruvbrytning sedan medeltiden. Det skall fraktas med tåg till Nykroppa järnverk för att sedan fraktas ned till Kristinehamn för vidare färd med tåg eller båt mot Tyskland. I Storfors finns ett rörverk dit vi skall frakta tackjärn för att göra rör som sedan skickas vidare till Tyskland. Till detta kommer en ökande persontrafik mellan Kristinehamn – Persberg då det behövs arbetskraft. Som om inte det var nog så finns järnvägen mellan Kil – Daglösen – Hällefors som bedriver sin trafik och Värmlandabanan från Laxå – kristinehamn – Karlstad – Kil med mycket genomgående trafik. Samtidigt finns det intresse att frakta timmer från Morabanan som alltså anknyter till vår bana i Persberg och skall ta sig hela vägen ned till Hamnen i Kristinehamn. Som ni förstår blir det full fart på Inlandsbanans södra sträckning och då banstandarden inte är i bästa skick så måste även spåren underhållas så hur skall vi klara av detta?

Första Etappen som jag bygger på är DEM-kartan Filipstad som går från Persberg till Storfors. Då jag är nybörjare och har både jobb och familj så kommer detta inte att gå på en vecka utan det är långsiktligt arbete när jag sitter på hotellrummen mellan jobben som jag kan jobba med detta. För att få igång trafiken så har det inköpts 2 st lok, 20 godsvagnar och 6 tyska personvagnar. Mer är pågång.

Vi behöver lämpligt lok och vagnar som lossar och lassar Iron och coal från nämda tid och från DS. Har ni några bra förslag?