Jovisst är det samma som du har. det jag tyckte var problemet för mig, var att jag sparade allt jag byggde i just sessionen. Alla träd, hus och texturer, samt alla lok, vagnar m.m. Egentligen skall det vara så att man bygger en grundvärld, träd, hus, spår, texturer höga berg och djupa dalar i endast själva rutten.
Sedan, beroende på vad jag vill skall hända i min värld, vad jag vill uträtta, så lägger jag till detta i just sessioner.
Exempel. Jag har min lilla värld kallad "hoboland" Rälsen ligger där den är, och allt annat också, men så vill jag kanske bygga ett scenario, där fokus ligger på tung dieseltrafik med malmtåg, kol och råolja.
Kanske jag även vill lägga till instruktioner på vad som skall utföras för den som skall köra / genomföra uppdraget. Då lägger jag till just de olika tågseten, kanske någon unik byggnad eller fabrik, och sparar detta i en session, som jag kallar för tex. Malmbanan.
På så vis slipper jag blanda flera olika scenarios, uppdrag eller vad du vill, med varandra i samma värld på samma gång.
Det var det jag hade gjort. Jag hade sparat allt i ett, utan att dela upp i sessioner. Så då ville jag göra om, så att jag när jag arbetar med min värld, alltid sparar i endast rutten, och endast bygger och sparar olika, unika scenarion / händelser i Sessioner. Då har jag alltid samma värld att röra mig i, att utgå ifrån när jag vill hitta på olika scenarios och konstalationer.
Så jag vill ha det på detta vis.
1. Bygg världen i rutten.
2. Bygg unika scenarios i sessioner som utspelar sig i rutten.
Har jag rikig otur, så är det jag som fått om bakfoten hur detta hänger ihop, men om så är fallet, ja då finns det flera sätt att tänka på, och lägga upp det hela. Jag har ju byggt mycket scenarios i mina dagar i andra spel, och då tänker man på detta vis.
Detta var min grundidé, som ställde till det. jag hoppas jag tänker rätt på detta vis, för jag trivs inte med att spara allt i endast en session. Det slutade med att när jag skulle redigera min värld i endast ruttläge, inte hade allt på plats, inte ens träd och vägar. De låg ju sparade tillsammans med allt annat i endast sessionen.
Så visst gör du rätt och så som du gör fungerar även i 2010. Det är mitt tankesätt som kanske skiljer sig från övrigt.
Hoppas detta gick att förstå, det blir lätt lite virrigt.