Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-18, 20:37   #24
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ska dom ha ERTMS i Citybanan?? Jag måste säga att jag inte förstår vitsen med att ha det på de banor i Sverige som hittills har fått det. Botniabanan ligger långt uppe i norr och kommer väl knappast att få någon internationell trafik.

Citytunneln: Ska ändå bara användas av pendeltåg så internationell trafik lär det väl inte bli där heller.

Varför inte bara använda ATC, det fungerar väl som det ska??
ATC är analogt och därmed omodernt i dagens digitala samhälle. Dessutom har det sina begränsningar, tillexempel när det gäller toppfart och kapacitet men även effektivitet.

ERMTS som är helt digitaliserat, datorbaserat system är säkert inte lika driftsäkert men oandra sidan kommer man förhoppningvis bukt med problemen med tiden. Fördelarna är desto flera Går att styra tågtrafiken betydligt enklare, tillåter höga hastigheter, högre än idag. Betydligt mer flexibelt och effektivt med betydligt bättre kapacitet. Dessutom billigare att installera på tex lågtrafikerade banor än att installera ATC. Exempel är Västerdalbanan. Men som sagt, inkörsproblemen är många och omfattande. Så ATC lär hänga med paralellt ett bra tag framöver...

ERMTS är dessutom EU standard så alla nybyggen måste utrustas med detta.

Senast redigerad av Eric B den 2011-04-18 klockan 20:38.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat