Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-24, 17:41   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nej, i 3D program är normal maps och bump maps inte samma sak.
Bump maps är svartvita (du kan använda färg men då konverteras de internt till svartvit för effekten) medan normal maps är i färg.
Bump maps lägger du dessutom bara till med en textur på ett enkelt sätt - det normala med en normal map är att man först skapar ett högupplöst objekt och sen "bakar" en textur av detta som man sedan applicerar som normal map på ett lågupplöst objekt.
I princip alla 3D program har stöd för bump maps men normal maps är nyare och stödjs inte av alla - mitt 3D program stödjer t.ex. inte normal maps men däremot bump maps. Blender stödjer båda.

Läs här vad Blender skriver:
http://wiki.blender.org/index.php/Do...nd_Normal_Maps
Ska du ha riktigt bra kvalitet på bumpningen så ska du baka från ett högpoly-objekt i båda fallen men man kan få ok resultat genom att skapa bumpningen via texturen för hand. Detta gäller dock inte bara för gråskalevarianten, du kan skapa en normal map utifrån det du kallar bumpmap(heightmap displacement map...kärt barn har många namn).

Bifogar ett exempel på ett plan med någon slags stentextur.
1. Diffuse textur
2. Bumpmap eller vad vi nu kallar det
3. Normal map skapad med programmet jag länkade ovan
4. Resultat i RW(vänster utan bumpning)

Resultatet är ju inte bra(kan bli mycket bättre om man lägger ner mer tid än 2min ) men det är i vilket fall bumpat.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg normalmaps.jpg (119.3 KB, 47 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat