Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-03, 19:01   #6
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

TheSnuFFer, så kanske du kan svaren på följande frågor (andra får också svara)

Olika längder på plattformar/vad som kan tänkas stanna där (typ så borde ett pendeltåg ha ca 230m om man tänker logiskt)
Olika längd på mötesspår (malmbanan har 750m om jag inte missminner mig)
Hur mycket klarar ett lok dra innan man börjar multipelköra?

Med det du läser till så vore du värsta guldgruvan till sådanahär frågor

Hur spåren i Trainz uppför sig (bekräfta/dementera hur ni upplever det)
Du har skapat ett spår som har de fyra punkterna (splinepoints) , A, B, C samt D.
Om du flyttar på C (via move) så kommer spåret mellan BC och CD att röra sig. Även spåret mellan AB kommer att ändra vinkel i viss mån.
Flyttar du på D så kommer CD samt BC röra sig, AB förblir som spåret var lagt innan.
Detta gäller även vid stigningar, så det är exakt som i ovan. Dvs om du höjer punkten D så ändrar sig CD samt BC, AB förblir som det var innan.

Hur de objekt som fästs (snäpper fast) i spåren upp för sig (ex kontakledningsstoplar)
Dessa objekt använder sig av en referensteknik till rälsens splinepoints. Så om du flyttar, skapar en ny eller tar bort en punkt, så kommer du märka att objekten som är ansluta till spåret kommer börja hoppa omkring. Så provkör spåret utan signaler/kontaktledning för att vara helt säker på att du fått det som du vill ha.
Du kan flytta en punkt i höjdled utan förändring. (jag har aldrig märkt en förändring av deras position)

Tips på växelbygge/kurvor/stigningar
En annan metod som liknar den som ekan just presenterade, som i visas fall enl mig är bättre att använda sig av, om man refererar till det som jag sa ovan om hur rälsen uppför sig.
Denna metod går ut på att använda sig av STWs verktyg för spåravstånd för att skapa två splinepoints som är 4m ifrån varandra (de flesta spår kommer i längd om 4m, så texuren blir optimal). Vidare så blir det ett fast rakt spår (som vid användandet av straighten track vetkyget).

Så ta godtyckigt verktyg av dessa, sätt ut det, dra spåren om båda sidor (man kan flytta/rotera på verktyget om tex växeln blivit för liten kurvradie). Se till att du blir helt tillfredställd med det du vill uppnå. Har man dubbelspår kan man bortse från detta, men jag brukar ändå välja att ta bort spåravståndsverktyget och fylla igen hålet med spår och sen använda straighten track. Detta måste göras

Att göra detta innan/efter en stigning leder till en kort guide i stigning med kontaktlening efter använt markfyllandsverktyget.
Om man gör enl ovan, så underlättar det i denna guide med tanke på hur spåren rör sig i höjdled.
Trainz markfyllandsverktyg (som planar ut marken under spåren) är dumt konstruerat, då detta inte fyller upp till en exakt höjd längs spåret (som det skulle blivit om man la spåret på en plan yta), utan marken hamnar 0,2 m under spåret.
ex:
två punker ligger på 2m höjd, och du ska använda fyllningsverktyget mellan dessa. Då kommer marken under hamna på 1,8m höjd.
Detta gör att det blir mycket jobbigt att bygga kontaktledningar.

Så tipset är att man höjer upp spåren 0,2 m, använder verktyget, säker spåret till det ursprungliga.
För att uppnå bäst resultat med detta så bör man använda guiden ovan. Annars kan spåren innan/efter hoppa omkring lite och ev skapa problem.