Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-01, 17:58   #1
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Exclamation Varning för kritik!

Till alla fantastika landskapsbyggare som har järnvägen som utgångspunkt!

Ni får ta den här kritiken precis som ni vill, positiv eller negativ - det avgör ni själva. Jag drar alla (åtminsone 95%) över en kam, som bygger banor i Trainz. Det gäller inte bara ni som är medlemmar i vårt forum, jag menar ALLA trainzare världen över.

Som sagt, ni bygger väldigt fina lanskap och har säkert mycket gädje av det. Det har jag också i mitt byggande, även om min talang ligger långt efter när det gäller det konstnärliga jämfört med eran. Men en viktig sak glömms bort, tycker jag, när järnvägar och landskap byggs i Trainz.

De senaste veckorna har jag sett tips om hur man planar ut spår, och bilder där man använt Bengans fina DEM-kartor och förstört landskapet genom att - just det, plana ut spår. Det finns t.o.m. exempel på att kontaktledningar sätts ut innan spåren är knappt lagda.

Så här ser det oftast ut. Några platta baseboards med pefekt lagda spår och ett hisnade landskap runt omkring, med detaljer ända ner till gräsroten. Och körupplevelsen förblir platt. Varför kan inte marken (underbyggnaden) se ut ungefär som den här? En Eloge till Pe4r (bild 2) som bygger från rätt ända.

Lägg den första tiden (några månader eller så) på att bygga landskapet. Lägg sen ut spåren. Det är klart att det det måste fyllas ut med grus i en del gropar, och en del sprängarbeten behövs förmodligen också. Men det kan ju också vara ett trevligt och inspererande jobb. Om sen banan behöver elektrifieras så kommer det sist.

Det här inlägget är främst en hyllning till Bengans DEM-kartor och Pe4r som börjar i rätt ände, men även till dom som kan ta åt sig av min kritik.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 18:00.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat