Jag har grubblat ganska mycket kring frågan om överföringsvagnar efterssom jag tyckte det kändes som ett intressant projekt, och en viktig del av smalspårsbanornas sista epok.
Vad jag har kommit fram till är att det nog är rimligast att göra överföringsvagnar tillsammans med normalspårsvagnen i ett object, den kommer då att bete sig precis som man vill så länge den befinner sig på smalspårssidan men om man vill modellera omlastningen till normalspår så måste man göra det med script/portaler. Eventuellt går det att få till visuellt med hjälp av ett normalspår som ligger över smalspåretefter rampen, men man måste då antagligen byta ut överföringsvagnarna mot sådana där a.limfront och a.limback ligger direkt i höjd med vagnsgaveln. Att ta fram de lastade smalspårsvagnarna, behövs troligen inte mer än 5-10 varianter bör gå relativt fort om man får tillgång till 3d filerna för normalspårsvagnarna och jag tror inte att tillexempel Lan är direkt omöjlig här om man väl har byggt överföringsvagnarna.
Ett annat problem man måste hantera är att stångkopplena måste bytas ut (lutningen) beroende på om man kopplar till normala fordon eller en annan överföringsvagn.
Vad gäller alternativa varianter så kommer jag på följande, men har förkastat dem.
1. Färjemodellen ovan, hur hanterar man ihopkoppling av två tomvagnar? Hur rampar man mer än en överföringsvagn i taget?
2. Skjutbordsmodellen. De modernaste tågfärjorna till trainz är egentligen skjutbord typ sådana som finns i stallet i hagalund. Men den tekniken fungerar inte om man inte rör sig i ett fastlagt mönster.
3. Boggiemodellen. Trainz stödjer multippla boggier på samma fordon, man skulle kunna tänka sig att definiera överföringsvagnen som en eller snarare tre extra boggier, tänk dock på att a.bog0 och a.bog1 fortfarande måste vara ytterst. Återstår dock att hantera problemet med vagnshöjden.