Min tur då... Varnar för långt inlägg.
Trainz
Detta var den första simulatorn jag testade och jag har för mig att det var någon utav de äldre versionerna. Jag blev positivt överraskad av hur mycket svenska grejer det gick att hitta och ladda ned, och även hur mycket det fanns i spelet från början, fast ibland kändes som att det skulle vara en idé att sänka antalet objekt och kanske satsa på bättre kvalitet då vissa saker håller ganska låg klass sett till texturer osv.
Dessutom var det roligt att jag som varit lite märklinbyggare i yngre år kunde köra tågen precis som man gör med den klassiska blåa dosan till märklin. Men jag skulle inte vilja kalla det här för en simulator, ovannämnda gör det hela lite arkadaktigt. Och spårläggningen blev jag aldrig kompis med, det blev bara krokigt. Det gick knappt att bygga kurvor som hade en jämn böj utan att hålla på med massa olika trix man hittar i tutorials. Växlar fick jag inte heller rätt på.
Så jag kan väl säga att jag hellre vill ha bra infrastruktur och realism på mina rutter än många objekt, och det kan jag inte få i Trainz (nu väntar jag mig PM från alla Trainzspelare som vill försöka överbevisa mig

)
Kuju
Eftersom att jag inte fick ut det jag ville ur Trainz så började jag se mig omkring efter andra alternativ. Jag hade inte testat MSTS men det var, som sagt tidigare i tråden, gammalt vid det här laget. Då hittade jag en juste deal på Rail Simulator (har bytt upp mig till RW2 nu) och jag måste säga att även om antalet objekt och tåg var näst intill obefintligt så fattade jag rutteditorn direkt. Sättet man formar landskap på bygger på enkelhet och likaså hur man lägger spår. Kurvor och växlar blir korrekta utan problem. Grafiken är dessutom strålande bortsett från avsaknaden av strålkastarljus nattetid.
Däremot blir jag lite arg på buggar som gör att om man har många objekt nära varandra, till exempel växter, så är det fruktansvärt svårt att träffa rätt objekt om man vill flytta något. Då kvittar det om man ändrar vinkel från över till under eller från vänster till höger, lik förbannat blir det ett träd eller spår man markerar och flyttar på. Dessutom har jag lagt märke till att om man bygger fel och använder ångrafunktionen så kan den ibland plocka bort och ändra andra grejer än just det senast ändrade, och det stör mig en del.
AI:n kan ibland vara lite jobbig också, har man byggt slarvigt och glömt ändra hastighetsbegränsningen så bränner AI-tågen på som bara den inne på bangårdar och igenom växlar. I efterhand är det lite svårt att ändra hastigheterna utan att lägga om spåren, men det beror väl mest på okunskap från undertecknad.
Bortsett från det dåliga är Kuju min favorit och vinner alltså den här fighten. Enligt mig är det den bästa simulatorn fram tills någon annan titel uppenbarar sig.