Jag tror att man skulle klara sig bra utan autopath om det är så att det är mycket jobb att få den bra. Ofta verkar man i alla fall vilja ange explicit vilken väg man vill att tåget skall ta mellan A och B, tillexempel det tomma spåret. Skulle det vara enklare och stabilare att implementera det med riktningsväxling men inte växelläggning så tror jag inte att det vore ett stort problem. Backfunktionen för växling som är implementerad nu upplever jag som mycket positiv.
En annan faktor som kommer att bli viktig för huruvida autopath är intressant eller inte är ju om TKL har stöd för "implicita" paths dvs automatiskt genererar valbara vägar från nuvarande position till tillexempel växlar och signaler så att man inte behöver sätta upp dem explicit när man bygger banan. Nu har jag ett vagt minne av att det kan ha varit en TKL ute i beta version och att redan den hade sådan funktionalitet. Det är ju en sak att behöva configurera in och utfartstågvägar på stationerna, en helt annat om man måste lägga upp paths till alla industri och uppställningsspår för att AP skall kunna växla fordon dit.
Exakt vad som implementeras i vilken modul är interna teknikaliteter som jag och andra slutanvändare totalt struntar i. Om det är AP, TKL, eller ABC123 känns ganska irrelevant. Däremot vill vi ha ett system som ger ett bra resultat och som framförallt är smidigt att använda. Det känns inte alltid så meningsfullt att testa och kommentera delarna när man inte vet hur det runt om kring är planerat, här kanske det vore bra om du flaggade för vad som bara är riggat för testet och vad som är tänkt att användarna i slutänden skall använda. Tillexempel så kanske riktningsändringarna hanteras av någon annan modul och då är det inget vi behöver diskutera här och nu.
Är det föresten tänkt att de kommandon vi nu ger som drivercommands i slutänden kommer att skickas över ifrån TKL modulen så att det bara är där man talar om vart man vill att tågen skall flytta sig?
Apropå tankarna tidigare kring användargränssnittet för tågrörelser kontra växlingsrörelser. Med tanke på att de beter sig olika, så tror jag att man tydligt skall skilja på dem i menyerna. Antingen separata menyer, eller i alla fall inte en funktion med samma namn som gör olika saker beroende på vilket lok man gör det på. Om det är värt att lägga något jobb här beror ju också på om det är ett gränssnitt som kommer att finnas kvar och användas när väl TKL är på plats. Personligen skulle jag föredra explicit växling mellan växling och tåg, men det kanske kräver för mycket av slutanvändaren.
Slutligen så att vi pratar om samma sak. Problemet med användargränsnittet för ändring av rörelseriktning handlar inte om autopath, för där autopath är aktiverat är det redan ett löst problem. Problemet är "in i hytten ALT-C" varje gång man skall byta rörelseriktning när autopath inte är aktiverat, men det låter ju som om lösningen på det problemet är att inte köra AP fristående utan låta TKL hantera det, eventuella framtida klagomål i frågan kommer alltså att riktas mot TKL när denna kommer ut för testning.
Tappa inte hoppet Sven, även om jag är lite gnällig ibland, du kommer nog att få till ett strålande system till sist.