Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-26, 21:09   #19
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
En liten sak bara, så ni inte sitter som jag och undrar i onödan: I handledningen står:
"I körläget kör AP endast framåt i tågets färdriktning."

Detta innebär att man måste byta "consistets" riktning om det pekar åt fel håll!

Jag försökte köra ett tåg där consistets rikning var åt fel håll och då händer ingenting annat än att Adair väntar.....

Detta från en som egentligen inte borde yttra sig i detta sammanhang men det kanske hjälper någon lika "fåvitsk" som jag?
Undrar om det är det där som är mitt problem med att jag måste starta om AP, för sedan startar han ofta åt fel håll.

Överhuvudtaget är hanteringen av körriktning väldigt osmidigt. Jag hoppas verkligen att man i slutänden kommer att hantera den via någon annan del av scriptsystemet. Som det är nu är det ju i det närmaste oanvändbart.

Finns det föresten ett drivercommand "Byt körriktning" Så skulle det ju göra saken bättre.

Eller en avsinnig ide, eftersom vi ändå hanterar växlingen separat, skulle man kunna automatisk definiera om frammåt som den riktning som saknar vagnar när man drar i gång en tågrörelse. Scripten lyckas ju sätta ut slutsignalerna i rätt ände. Manövervagnar är väll per definition lok och har man ett lok i varje ände får man kanske fortsätta att manuellt sätta körriktning.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat