Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-21, 00:17   #13
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Efter att ha hållit på med tågsim i närapå 10 år nu och med erfarenhet från de tre stora simulatorerna så blir detta mina slutsatser:

MSTS
FÖRDELAR
  • Bra körkänsla.
  • Stort utbud av svenska fordon.
  • Autentiska hytter till de flesta fordon.
NACKDELAR
  • Snart 10 år gammalt, vilket märks både grafikmässigt och på spelmotor.
  • Väldigt låsta aktiviteter.
  • En hopplös rutteditor i jämförelse med konkurrenterna.


TRAINZ
FÖRDELAR
  • Bra grafik och en hyfsad grafikmotor, även om denna också börjar på att kännas gammal.
  • Stort utbud av svenska fordon även här.
  • Bra rutteditor. Lätt att bygga banor även om det krävs erfarenhet och tålamod för att få till något bra.
  • Väldigt fritt
NACKDELAR
  • Få svenska hytter.
  • Avsaknad av riktiga fasta spårbitar och växlar i olika varianter kan göra spårläggningen svårare.
  • Det faktum att Auran numera verkar vilja kränga en ny version varje år istället för att försöka få de som redan finns att fungera felfritt.
  • Bakåtkompabilitet är något som Auran gått ifrån allt mer de senaste åren.


RAILWORKS
FÖRDELAR
  • Riktigt bra grafik och en relativt ny grafikmotor.
  • RS.COM verkar ha intensioner att utveckla och uppdatera nuvarande produkt.
  • Bra rutteditor även om den kan ta lite tid att komma underfund med. Verkar vara svårare om man flyttar från Trainz till Railworks.
NACKDELAR
  • Få svenska fordon.
  • Väldigt fokuserat på brittisk järnväg även om man säger sig vilja skapa en simulator för hela världen.
  • RS.COM lägger väldigt mycket tid och kraft på payware i form av brittiska lok och motorvagnar. I mina ögon börjar det nästan bli lite löjligt när man ser hur mycket som finns till salu på Steam.

SLUTSATS

Alla tre simulatorer har sina förtjänster och problem. Det är egentligen helt upp till användaren att välja märke utifrån vad han eller hon önskar göra i sin simulator.

En annan sak som aldrig brukar nämnas, kanske mest beroende på att det bara är jag som är av den åsikten, är att nytt och kraftfullt inte alltid är bättre. 3D-modeller i Railworks till exempel kan idag göras nästan hur detaljerade som helst. Personligen så tror jag att det är en av anledningarna till att det inte kommer fram särskilt mycket nytt material. Kraven är helt enkelt så stora att det inte finns många byggare som klarar av att leva upp till dom idag, både vad gäller kunskap och tid att lägga på ett projekt. Om man tittar på MSTS till exempel så fanns det vid den här tiden mycket mer svenskt material ute än vad som idag finns till Railworks. Visst, modellerna var inte alls lika detaljerade, men visst hade vi kul med dom ändå. Detaljer är inte allt. I slutändan är känslan viktigast.

Slutsatsen blir enligt mig att tågsimulatorns framtid ligger bakom oss. Med det menar jag flera mindre detaljerade modeller istället för ett fåtal precisionsbyggen. Men det är såklart bara min åsikt.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2010-11-21 klockan 00:20.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat