Visa ett inlägg
Gammal 2010-10-04, 08:45   #3
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Jag och stora vågen har PMat lite, så det som hänt är att vi pratade om att LOD, så täntke vi kunde fortsätta här, då trainz ofullständiga CCG som vanligt ställer till det..

Ändra till trainz build 2.4 eller så, då kommer det att fungera (då TS09/10 inte finns med i någon CCG så är det svårt att veta vilken tagg som man får/inte får använda)

Jag berättade för stora vågen att man måste LODa modellen för att den ska fungera bra. Då alla spår som inte är en mesh mår lite dåligt av att ligga typ 10 spår brevid varandra, datorn börjar klaga lite då

Hur LODar man då ett spår:
En högdetaljerad nivå
max 2000 polygnoner (om jag inte missminner mig)
Detta ska vara de närmsta metrarna från där man ser, för mig att 40 eller så blir lagom
Här ser man allt, slipers, spik och allt annat lös tjafs
En medeldetaljerad nivå
tror max 500 polygnoner, mycket osäker
detta är de metrar som kommer efter 40m till kanske 100, man får testa sig fram, eller hitta den guide som jag hitta förrut som jag desvärre tappa bort
Slipers och stora 3d objekt kan vara kvar. Man behöver inte runda hörnen om man gjort så på sliperserna, utan dom kan vara fyrkantiga. Spara polygoner är kul..
En lågdetaljerad nivå
under 100 polygnoner om inte färre, ju färre, ju bättre!
allt som är över 100m
gör objekt kantiga, ev platta ut slipers helt mm. Allt för att få bort så mycket polygoner som möjligt.

Sen kan man skapa flera mellannivåer om detta gör så det ser bättre ut i spelet, man får testa sig fram

Lättast är att börja högst upp, att göra en högdetaljerat spår, sen ta bort objekt/göra om i de lägre varianterna.
Så man skapar flera olika spår, som blir ett i spelet. Så med andra ord ska du ha ett par stycken .im filer i ditt spår.