Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-13, 20:57   #105
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

[quote=korvtiger;209790]Nu så, äntligen frågar du (någon)!

Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet.
På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079
Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare.

Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017
På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes.

Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning:
(Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror)
A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender)
B Gods och tyngre passagerartåg (tender)
E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender)
F Snälltåg (tender)
G med underlitt. Tunga godståg (tender)
(H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender)
J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok)
K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank)
L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender)
M Malmtågslok (tender)
N med underlitt. Växling (tank)
R Malmtåg tungt gods (tender)
S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank)
W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank)

Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste.

Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834

(Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)[/QUOT

Senast redigerad av gp3119 den 2010-06-13 klockan 20:58.
gp3119 besöker inte forumet just nu