Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-14, 02:15   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Intervju med en tågförare på Bergslagsbanan

Henke Brant är tågförare på Bergslagsbanan. Han är 23år gammal och har varit förare i 1 år och 5 månader. Han kör främst tåg på nattetid.

Vilka arbetstider har du?
Jag har oftast klockan 20.00-01.30 på vardagar och 22.00-04.00 på helger

Hur kommer det sig att du jobbar så sent?
Det är något jag själv har valt. Jag gillar att köra på natten. Det är mycket lugnare på banan och trafiken glider på utan störningar. Sen är jag ju en nattmänniska också.

Vilket är ditt favorittåg, X380 eller X7?
Helt klart X380, det är mycket fräschare än X7 och det går smidigare. Det är mycket modernare också så man kan få information om trafikstörningar m.m direkt till hytten.

Vad gör du under ditt arbetspass? Förutom att köra tåg.
Ja du, när jag börjar så går jag från min lägenhet i Nordstan till Stationen och går in i Orderrummet. Där får jag en lista med de tågen jag ska köra under kvällen och natten. Det brukar vara runt 6 tur-retur resor jag gör under en kväll. Sedan går jag till kiosken på stationen och köper en coca cola zero som jag alltid har med mig i hytten. Sen går jag till det spår mitt tåg ska avgå ifrån och väntar in tåget om det inte har kommit ännu.

Sedan går jag in i hytten, aktiverar den och kollar att allt är rätt inställt. Sedan tar jag på mig en varselväst och går ner på spåren och kollar så att tåget ser bra ut på utsidan. Sen sätter jag mig helt enkelt i hytten och drar igång radion och inväntar avgång.

Vilka brukar du göra i hytten under din resa?
Jag brukar lyssna på radio, oftast 107,5 för att jag gillar lite partymusik och det håller mig pigg. Annars gör jag väl inte så mycket.

Skulle du kunna tänka dig att köra på morgonen istället?
Nej, aldrig i livet. Men på sommaren går ju solen upp rätt tidigt så vissa gånger mitt i sommaren har solen gått upp under min sista tur.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat