Citat:
Ursprungligen postat av leoj
Sitter och blir lite förvirrad i gmax just nu..
Sitter och för skojs skull slår ihop lite boxar/annat med varandra..
det går rätt bra, trots en del förvirring..
Men det jag undar nu, om jag tex har en halv boll och en platt yta, kan då dom bli samma och dela Vertex?
dvs, att bollens vertex hamnar på den plana ytan?
provat attach, men då slår man bar ihop objekten, men man för inte över bollens hörn till den plana ytan
(kan rita en bild om någon inte förstår i morgon)
eller är detta slöseri på polygoner? eller optimerar man om man gör detta?
isf, hur gör man?
|
Jag gör så här:
Bild 1: skapat en "sphere" med 16 segments, "sliced" bort "bottom. skapat en "circle" (Interpolation 3) och gjort "extrude" endast "capstart" och "attached" till "Sphere01".
Bild 2: växlat till vertexmode och markerat alla vertex i bottenplanet (64 st).
Bild3: gjort en "Weld selected" med ett avstånd som man måste beräkna så litet att endast närbelägna index svtsas ihop. Nu är det 16 vertex i bottenplanet.
Bild 4: lagt på en "Smooth - auto". Klart.
PS. endast markerade vertex svetsas. avståndet är viktigt (beräkna och experimentera). Ctrl-Z finns ju alltid! Lycka till!