Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Är detta något som du har skor på dej när du skrev det?
|
När jag testde min Western Digital VelcioRaptor 300GB tillverkad den 01 Sep 2008 med en Western Digital WD1001FALS, 7200RPM, 1000GB tillverkad 02 Nov 2008 så var 7200-varvaren märkbart snabbare. Samma sak med en Seagate Barracuda 7200.12, 1000GB köpt i ca oktober 2009. (Jag hittar inget tillverkningsdatum på Seagatedisken.)
Jag har sett liknande resultat när jag sålde min gamla dator och jämförde dess Raptordisk med en ny standard-disk á 7200RPM.
Ladda ner ett benchmarkprogram för hårddiskar och kolla, din kan ju vara snabbare trots att min är söligare. Jag kanske bara har haft osis dom två gånger jag jämfört.
Pierre kanske är inne på något då Raptorn har 16MB cache medans båda dom 7200-varvare jag jämfört med har 32MB. Jag har taskig koll på hur pass mycket cachen påverkar läs/skrivhastighet dock, men det låter definitivt som en faktor som spelar roll i sammanhanget.
OT:
Varför fattas fortfarande iconen viewpost.gif i forumet? När man citerar någon så står det nu bara Visa inlägg, men iconen är borta. Se bilden nedan.