Äntligen!
Hittade samma ritning som du har där för någon dag sedan och funderade faktiskt på att fråga om "han med hytterna" skulle kunna tänka sig att bygga ett ånglok av denna typen, eller ett liknande. Nu behöver jag ju inte fråga.
F-loket var av kompoundtypen, med 4:a cylindrar. Två av dem var högtryck och två lågtryckscylindrar. (finns även med 2 cylinder kompound, 3 cylindrer med 2 hög och en lågtryckscylinder samt 3 cylindrar med 2 lågtryck och en högtryckscylinder kompound också)
när ångan tas från pannan får den först verka i en mindre högtryckscylinder som på de flesta lok sitter innanför de lågtryckscylindrarna, mellan ramarna (F, inget undantag) där de lättare håller värmen och eftersom lågtryckscylindrarna är för stora. Sedan går ångan ut i de utanför högtryckscylindrarna belägna lågtryckscylindrarna vilka är de cylindrarna som man ser. De är större och mycket av ångan kondenserar här och blir vatten eftersom ångan är rätt avkyld efter att först ha varit i högtryckscylindern.
Hög och lågtryckscylindern på samma sida är ställda i 180* vinkel mellan varandra och de på andra sidan på samma sätt fast kvartade mot den andra sidan. Högersidan först som alltid.
Om man delar in ett hjulvarv i fyra delar så ser det ut såhär:
1. Höger lågtryck i främsta ändläget
2. Vänster lågtryck i främsta ändläget
3. Höger högtryck i främsta ändläget
4. Vänster högtryck i främsta ändläget
Eftersom cylindrarna släpper ut ångan i bägge ändlägena betyder det att bägge cylindrar på varje sida, hög och lågtryck, släpper ut ånga samtidigt men de ligger i motsatta ändlägen. Men precis som med alla ånglok, fyra puffar per drivhjulvarv.
Vad är då bra med kompound?
Vid fyrcylindrig kompound så får man en mycket jämn gång hos loket vilket väl lämpar sig för snabba tåg, anledningen är att cylindrarna på samma sida (låg/hög) motverkar varandras stötande inverkan eftersom de motverkar varandras, på hjulet centrifugalverkande krafter. På tvillingcylinderlok (två vanliga cylindrar) så måste man sätta motvikter på hjulet för att få en lugnare gång så att inte loket vaggar fram och sliter på rälsen.
De dåliga delarna med fyrcylindrig kompound är att men får en högre friktion och att det kostar mera att skaffa och att underhålla då man behöver massa speciella delar för att kunna starta när cylindrarna står i speciella positioner. t.ex. som när högtryckscylindrarna står så att de inte kan få någon ånga och då får inte lågtryckscylindrarna någon ånga även om de står i ett läge som de skulle kunna driva tåget i om de hade fått ånga. Men eftersom högtryckscylindrarna inte kan ge någon gammal ånga till lågtryckscylindrarna så kan inte heller de driva. Då behöver man en ingångsättnings och växelventil som kan växla så att lågtryckscylindrarna får ånga som kan dra runt hjul och slidstyrning så att högtryckscylindrarna ånyo får färsk ånga som sedan lågtryckscylindrarna kan använda osv.
Står lite data i ånglokläranom litt. F som jag kan knåpa ihop ett dragkraftsdiagram med (för en gång skull något att gå efter!

) Blir spännande då det är kompound och jag inte ens försökt med ett tvillinglok.
Nåja, Du vet vart du kan vända dig om du behöver råd.