Smoothade ytor tar mera kraft att rendera. De syns även i trainz.(de tar obetydlig med kraft i Trainz eftersom den rederingen där är så simpel)
På sådana hära objekt kan det vara svårt att få det att se bra ut. När man få de platta ytorna som ser ut som de är gjorda av plast som i försa bilden så har man försökt att smootha ett platt objekt, med andra ord försökt få en platt yta att se rundad ut. Vem som helst kan fatta att det inte är något vidare lyckat.
Överdelen av taket och stänkskärmarna är polygoner som ser snyggast ut med set smooth. Sedan med motorhuven får man experimentera. Sidorna på hytten ska vara solida, annars blir det plastleksak.
Något som du är bättre på än mig är att UV-mappa. Verkar som om du har hittat alla möjliga (och omöjliga) sätt att lösa detta på. Själv sitter jag och svär mig förbannad över att man inte kan flytta en vertex på UVmappen som sitter fast i ett hörn på en polygon utan att samma vertex flyttas på de andra polygonerna som den sitter fast i.
Sedan försöker jag hitta ett sätt att skapa texturer i blender som man sedan UV-mappar och renderar skuggor/ljus som man sedan bakar i i texturen. Har fått det att funka hyfsat bra genom att baka en shadowtextur, men då får man bara skuggor och ljus. De kan man sedan med photoshop lägga på en textur och få till ett sådär bra resultat. Skulle vilja ha exakt samma resultat som i renderingen men har inte hittat något bra sätt än...