Del 4 Rom - Neapel
Från Rom till Neapel går tre gånger varje dag ett expressintercity som erbjuder betydligt högre komfort och lägre pris, och en restid som bara är 25 minuter längre än höghastighetståget. Södergående tåg kallas
Vesuvio och norrgående tåg
Roma.. Dessa tåg har färre stopp än vanliga InterCity-tåg och kräver förbokade biljetter, och är därför aldrig överbokade. Det innebär att alla passagerare är garanterade en sittplats. Dessa tåg är i allmänhet ganska långa och idag var inget undantag, tåget hade 10 vagnar.
Lok: E402A.
Kort om loket: E402-serien är det snabbaste loket i den Italienska lokflottan med sin toppfart på 220 km/h, och också det nyaste. Loken är speciellt framtagna för att dra tunga tåg i hög hastighet. Det finns två versioner av loket, A-versionen som används på det gammla nätverket med 3 kv spänning, och B-versionen som kan köras både på 3 kv och 25 kv på höghastighetsbanorna. Denna version används i ersättningståg när inget ordinarie höghastighetståg är tillgängligt. Självklart används även B-versionen i vanliga tåg. Dessutom kan B-versionen också gå på 1,5 kv fransk spänning och används därför i nattågen till Frankrike. Loket byggdes i 100 exemplar 1994-96.
Tågtyp: InterCity Plus.
Tågnummer 517
Vesuvio.
Vagnantal: 10 st.
Vagnar: 2 st A61 förstaklassvagnar, 7 st A41 andraklassvagnar och en A63 restaurangvagn.
Restid: 2 timmar och 11 minuter.
Avgångstid: 13.39.
Ankomsttid: 15.50.
Sträckans högsta hastighet: 180 km/h.
Och så bilderna, kommentera gärna!
Bild 1:
Vesuvio väntar på Roma Termini.
Bild 2: Utsikt från förarhytten.
Bild 3: Vi accelererar ut från Rom.
Bild 4:
Vesuvio dundrar fram över slättlandet söder om Rom.
Bild 5: Vi har stannat i Latina.
Bild 6: Vi har stannat i Formia, som har en fantastisk vy ut över Medelhavet.
Bild 7: Vi har stannat i Aversa.
Bild 8: Vi är framme i Neapel.
Nästa del blir Neapel - Reggio di Calabria, kommentera gärna!