Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-15, 13:07   #20
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Hej! Ja, jag skriver ju efter varje del vilken tågtyp jag har kört. Nu kom jag på att ni antagligen inte är insatta i vilka typer som finns i Italien. I Sverige finns ju IC, X2000 osv. Här är de olika Italienska typerna, ordnade efter "rangordning".

Eurostar Italia AV: De moderna höghastighetstågen som förbinder de största städerna med få eller inga stopp. STH är 300 km/h och endast ett enklare matutbud finns ombord, eftersom ingen strecka dessa tåg kör tar mer än 2 timmar. På morgonturer ingår frukost i förstaklass.
Eurostar City: Dessa tåg har också STH 300 km/h, men de stannar på betydligt fler stationer. Snabbare än InterCity, men lägre komfortnivå. Endast ambulerande servering.
InterCity Plus: Samma hastighet som InterCity, men erbjuder också internetuppkoppling och eluttag vid samtliga sittplatser. Samtliga InterCity-vagnar håller på att uppgraderas till InterCity Plus.
InterCity: Bekväma, snabba tåg mellan stora städer, med fler stopp än EuroStar City. Restaurang med stort sortiment, inklusive riktig mat, finns alltid. STH 200 eller 160 beroende på lok och vagnar.
InterCity Notte: Nattåg, med samma standard som InterCity men med sov och liggvagnar. Nattågen har alltid första och andra klass sittvagnar samt tre sovvagnsklasser, liggvagn, sovvagn och comfortvagn. STH 160 km/h. Restaurang finns alltid ombord.
InterRegionale: Tåg som kör långa streckor, men med stopp på samtliga stationer. Lok eller motorvagnståg. Ej alltid luftkonditionerade och ofta överfulla. Bistro saknas.
Regionale: Alltid motorvagnståg, kör kortare streckor med stopp på samtliga stationer. Ej luftkonditionerade, och endast andraklass.

Hoppas att detta gav klarhet, om någon har undrat.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat