Tack för alla tips så här långt. Jag har försökt med "tratten" också, men som Ekankal säger så finns det objekt som ligger under kategorier som de egentligen inte hör hemma i.
Tack förresten Ekankal för alla råd och tips. Jag har inte tittat på hur man ändrar namn på objekten ännu. Hoppas det inte är alltför komplicerat.
Ditt tips, Korvtiger, är heller inte så dumt faktiskt. Liksom hgkn säger så kan man ju också lägga till baseboarde till banan och deleta den när den inte behövs längre. Bra !
Ett stort experiment jag har börjat på är att lägga ut ett objekt med start från bokstaven a. Tar en skärmbild, öppnar Photoshop och klistrar in bilden där. Minskar bilden till 5 cm bredd och sparar som JPG. Öppnar Excel och klistrar in bilden där efter att ha skapat mina rubrikrader såsom : Bild, Objekt, Kategori, Placering, Beskrivning och så vidare.
Tyckte det var lite komplicerat för rader och kolumner måste anpassas efter skrivbar yta (A4).
Nästa försök: Klistra in bilden i FileMaker Pro, som är ett ypperligt arkivprogram för register. Här skapar jag först "fält" för Bild, Objekt (med kryssruta om det är Objekt eller Spline), Tracks (med kryssrutor Trackmode eller Trackside), Placering, Beskrivning och så vidare.
Men som sagt.... det fordras en hel del jobb för att ta objekt för objekt och skärmbild för skärmbild, kopiera och klistra och öppna och klistra in hela tiden. Hoppar mellan Trainz och Photoshop och FileMakerPro - tillbaka till Trainz, Photoshop, FileMaker och så vidare.
I slutänden har jag ju ändå ett ordentligt arkiv med bilder och beskrivningar samt var jag hittar sakerna i Trainz.
Det tråkiga är väl i så fall att jag inte kan dela med mig av detta då inte alla har FileMaker Pro, men däremot har väl rätt många Excel? Fast å andra sidan, om ni sitter och ändrar på sakernas namn så fungerar ju inte "mitt" register så särskilt bra. Jag tänkte behålla originalnamnen för jag hittar dem med hjälp av registret.
Nåja, om jag fortsätter med mitt probjekt så är det väl klart till midsommar med tanke på att det är så många saker som skall registreras. Jag skall nog när allt kommer omkring starta med Korvtiger och hgkn's tips ett tag.
Hälsningar