Så då var 3d jobbet klart på den och jag har flyttat över den till måleriet. Inte så långt då jag har börjat göra ganska mycket av grundmålingen i blender. Bara att markera de ytor som skall målas och spruta på färg. Sedan får man naturligtvis reda ut texturskarvar och lägga på detaljer för hand. Antingen rita 1 pixel brett på texture mappen i blender eller editera i gimp. Det finns som jag ser det två fördelar med det här arbetssättet. För det första slipper man leta efter alla smådelar i texturen. För det andra så kan man vädra jämt runt hörn.
Det går också bra att växla mellan bildbehandlingsprogrammet och blender fram och tillbaka, dock förstår sig blender tyvärr inte på lager. Det är ett praktiskt sätt att se vad man jobbar med när man målar.
För er som håller på med ommålningar så kan jag rekomentera ett program som heter "Trainz Mesh Viewer" Om ni inte redan känner till det. Det gör att man kan visa en im fil med textur utan att behöva starta trainz.
Ni hittar den här:
http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm tillsammans med en del andra användbara verktyg. Tillexempel program för att exportera texture filer som tga.