Citat:
Ursprungligen postat av bear
Kul att mina bilar har satt igång lite aktivitet här. Roligt att se ommålningarna och jag har absolut inget emot att ni sprider dem tvärt om.
De genombrutna fönsterna var riktigt snygga Ian, skall se om det kan leveras som standard på nästa modell. Hur mycket ser man av insidan, skulle det vara önskvärt med en enkel inredning?
Jag har inte riktigt funderat ut hur det fungerar. Kommer man att problem med att objektet hoppar fram och tillbaka i TRS2009 om man har flera med transparens, jag har sett en del sådana tendenser.
Tänkte jag skulle försöka knåpa ihop flak och eventuellt kapell varianter på bilen nu. Det mesta av mappningen på själva bilen kommer att ligga kvar så allt jobb man lägger ner där kommer bara att gå att flytta över.
Hur tycker ni att det fungerar att texturera med den UV mappning som är gjord? Det är automagi i blender och inte manuell mappning så den blir lite ologisk men i gengäld mappar man en bil på 5-10 minuter. Fungerar det bra att dela texturer mellan identiska object som jag har gjort på scanian eller skall jag mappa vänster och höger separat som på baklastaren.
Jag är som sagt helt grön på det här med 3d modeller i allmänhet och trainz i synnerhet så tipps och ideer är välkommna.
|
1. De genombrutna fönstren har jag gjort så här:
Döpt om Untitled.tga till scania.tga och maskat fönsterutorna och sparat.
Målat allt omaskat helvitt, inverterat masken och fyllt fönsterrutorna med en
tvåfärgsfyllning från ljusgrått överst till mörkgrått nederst och konverterat till
Grayscale 8 bit och sedan sparat som scania.bmp.
2. Editerat filen untitled.texture.txt till följande innehåll:
Primary=scania.tga
Alpha=scania.bmp
Tile=st
Bilderna nedan på scania.tga och scania.bmp (Detta går säkert att göra enklare i Gimp?)
Ensidiga texturer är OK på en så symetrisk modell!
Du, Bear - grön på 3d-design, nä, nä du ligger minst en generation före mig i utvecklingen - jobba på med Blender och Gimp - det är framtiden - Lycka Till!!!