Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle
Hej
De flesta av er som håller på med att bygga modeller har väll gått i från Gmax, vad jag förstår. Jag får nog hålla på ett tag till med mitt gammla Gmax tills jag kan behärska blender bättre.
Kanske finns det ändå någon som vet svaret på nedan beskrivning?
Det lägsta polyonantalet man kan få är ju en fyrkant som är satt i noll, så att säga.
Eftersom det finns två polyoner så borde det finnas en bak och framsida på fyrkanten.
Frågan är om det gå att sätta två olika motiv / bilder på en sådan fyrkant?
Har förskt att finna något i Gmax helper fast det finns ju hur mycket som helst att gå igenom vad det gäller maping. Så är det ju också så att Gamax inte klarar av allt som finns med i helpern eftersom den väll utgår från föräldern, Max.
Finns det ändå någon som begriper sig på vad jag menar så är jag tackasam för svar och eventuellt hur man går tillväga. ( Finns kanske någon hänvisning till detta i Gmax helpern).
MVH
LokKalle
|
Det finns många sätt, men det enklaste är nog detta:
1. Rita en fyrkant (Plane, sections 1,1) i top view - Convert to Editable Mesh (Högerklick på namnet).
2. Välj Move och Shift-Klicka (ger en kopia på samma ställe).
3. Välj Rotate (högerklicka) och skriv in 180 som Y-koordinat.
4. Välj den första fyrkanten och välj Attach List och klicka på kopian.
Nu har du en 4-polygoners dubbelsidig fyrkant, hoppas jag!
Jag jobbar mest med polygoner och jag gör såhär;
1. Ritar en Rectangle i Topview(välj Keybord Entry och Interpolation=0)
2. I Modifiers List välj Extrude och klicka i Cap Start och Cap End och Generate Mapping Coordinates.
Nu har du också en 4-polygoners fyrkant, hoppas jag.
Det är ett nöje att tipsa dig, du gör så fina modeller! Som sagt, en polygon har ingen baksida.