Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-22, 16:23   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Nu när vi ändå är inne på tidtabeller och en massa Rules.
Hur funkar dom med portalerna, för här är det samma sak för mig. Att jag inte har satt mig in i det hela, för att jag inte har haft en egen färdig bana att göra det på.

Det enda jag vet om portalerna, är att man kan bestämma i vilka intervaller tågen ska komma i t.ex. var 5:te minut och att man kan ställa in det hela på random.

Går det att styra portalerna med rules. Så att det t.ex. är 8 minuter mellan ett tåg, sen ett på kanske 4 minuter, sen 20 minuter o.s.v. med lite blandade tåg. Så att det under en 24-timmars period ploppar upp lite tåg ur portalen, som ett riktigt dygnsschema. Som från midnatt, bara något enstaka natttåg och lite fler godståg som rullar nattetid. Sen vid 6-tiden när rusningstrafiken drar igång, så spottar portalen ut fler tåg som passar in t.ex. pendeltåg och efter 9-tiden, så blir trafiken glesare igen fram till 15-tiden, då rusningen drar igång igen o.s.v. under dygnet.

Så finns det någon bra rule, som passar in i ovanstående exempel, som klarar av att styra portalerna så. Finns ju en uppsjö utav rules, som man inte har satt sig in i. Det är så, att man skäms att fråga. När man har hållit på med Trainz så länge och inte har koll på detta.