kan gå hur som helst det där, men jag försöker...
nä, men ärligt talat så är det svinviktigt att man matchar hårdvara riktigt bra. Inte bara hastighetsmässigt utan också märkesmässigt. Det är nu pengarna börjar rinna ur plånboken...
KRAV för RailWorks
Windows XP / Vista
Processor: 1.7GHz or faster
Memory: 512MB RAM
Graphics: 64MB with Pixel Shader 2.0** (AGP PCIe only)
Verkar löjligt lågt, men det är ju bara standard kraven. Så fort man börjar öka upplösning och avancerad grafik ökar dessa kraven rejält.
Ska du köra Vista? Kolla Windows 7 först.
Då är
minne en absolut nödvändighet, och mycket av att bara för att orka dra runt operativsystemet Vista (ingen aning om Windows 7 ännu). 4GB av snabb modell är att fundera på.
Själv har jag 2GB 1000Mhz vilket man klarar sig på, men tänker utöka detta då minnen verkar ha sjunkit i pris. Min dator klarar iaf hög upplösning (1920x1200) i många spel. Vad den däremot inte klarar särskilt bra Filmer Blu-Ray 1080p.
Skadar aldrig att ha mycket minne oavsett operativsystem. Här man kan lätt lägga 3000 kr utan att blinka, men egentligen till ingen nytta om allt det andra inte matchar.
Moderkort krävs också. Kan inte ge någon rek. speciellt för AMD. Styrs av vilken minneshastighet, minnestyp och processortyp du tänker köra.
ASUS, MSI, GIGABYTE kör bra grejer vill jag minnas.
Grafik: ATI Radeon HD 4850? eller liknanden ur serien
Nätaggregat: Snabb processor, snabbt grafikkort och snabba minnen kräver tillförlitlig ström. 650W av ett bra märke kan vara mycket bättre än ett okänt på 1000W.
Tänk också på kylningen. Luft är värdelöst att kyla med, så en snabb processor vill ha en effektiv kylfläns plus en stor tyst fläkt. (Kasta originalet så fort du kan alltså)