Citat:
Ursprungligen postat av Visent
Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.
|
Tycker nog att vi har överlag en god stämning mellan de olika simulatorplattforms-användarna. Och visst kan man lovorda den simulator man har utan att det för den skull innebär att man är negativ till nån annan simulator. Självklart.
Om man som utövare av en simulatorplattform uttalar sig negativt över en annan, så blir det naturligtvis känsligare, men gör man det konstruktivt så brukar det inte heller vara nån fara.
Tycker att vi i detta forum har kommit väldigt långt i att samarbeta och respektera över plattformsgränserna, ganska sällan det blir nått större ordkrig om vad som är "bäst".
Under 80-talet granskade jag ganska många olika CAD-system för elektronik och ondgjorde mig över att systemet si_o_så inte klarade av att göra ditten_o_datten på ett smidigt sätt. Så småningom insåg jag att man måste vända lite på resonemanget, det går att komma till ett slutresultat på flera sätt o dialekter. Så, med ett tänk som jag försöker leva efter är att om man glädjer sig åt och utnyttjar de egenskaper i ett CAD-system (eller tågsimulatorplattform!) som är bra istället för att ondgöra sig över sånt som är dåligt, så kan man klara uppgiften på ett eller annat sätt oavsett vilket fabrikat man valde. Och i tågsimulator-fallet, så kan man tänk på att smakerna är olika vad man vill ha ut av det hela, men alla tågsim-plattformarna levererar god underhållning oavsett fabrikat.
Och att kalla RW för en "scenery-simulator" känns möjligtvis tokigt för en del inklusive mig själv som ändå lyckats att göra en del vettiga tågrörelser i RW, men för svenolov är det så han känner och det är väl ingen skugga över det. För vad gäller AI och signaler så finns det ju förbättringspotentialer i RW, vilket även tjatas ganska ofta om på uktrainsim. Man får hoppas att utvecklarna nu när dom sett till att få ordning på plattformen, går vidare och börjar jobba med vidareutveckling av simulatorns funktionalitet, framförallt för en så verklig tågföring som möjligt.
Så, jag anser nog ändå att det är ganska högt i tak här ändå. Det finns andra fora som har betydligt lägre trösklar...