Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-16, 23:20   #24
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Så alltså - man får en kombinerad försignal (?) som visar kör vänta stopp. Sen när man är ca 1km från signalen som ska visa stopp så kommer en tavla, och då börjar man bromsa?

Är det alltid t.ex

Kombinerad signal - försignal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal

eller kan det vara

Kombinerad signal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal ?
I första; Ja, om vi antar att avståndet mellan huvudsignalerna var längre än det försignalavstånd som krävdes. Då blir så att säga tavlan istället för en fristående försignal, och det besked som den skulle lämnat har du fått i den senaste kombinerade huvudsignalen.

Illustreras utmärkt i exempel 5 på NJM:s signalsida, som Anders redan länkat till:
http://www.njm.nu/signal.html

Andra; Skulle vilja påstå att det på en dubbelspårig (eller flerspårig) oftast enbart är kombinerade huvudsignaler.

Tredje; Ja, det kan förekomma. Försignalen är då som repetersignal och har en tilläggstavla med avstånd till nästa huvudsignal. Kan användas t.ex vid trafikplats där man stannat och kan då vara användbart att få beskedet repeterat för den händelse det ändrat status under tiden man stått still.

Sen är det väl förståss på vilken "epok" man vill efterlikna. Är det nutid, får man nog ändra på en del begrepp dessutom. Vidare så är en enkelspårssträcka inte lika tätt signalerad, då den inte har samma trafikintensitet som en dubbelspårssträcka. Där ser man nog oftare rena 2/3-sken huvudsignaler och fristående försignaler.

Såsom icke proffs inom området får jag väl reservera mig ifall jag missat nått...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-06-16 klockan 23:50.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat