Ämne: Kamerafråga
Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-10, 22:27   #15
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Kamerorna är väldigt lika, men en skillnad är att D60 har 10,2 megapixlar och D40 har bara 6,1 sen så vet jag inte så jättemycket skillnader mellan dom, men eftersom priset inte skiljer sig så mycket tycker jag att du borde köpa en D60 eftersom den är nyare och eventuellt har lite fler funktioner (?) men om du kollar på Mediamarkt nu kan du köpa en D60+18-135mm objektiv+originalkameraväska+minneskort för under 6000 vilket är riktigt bra.
Hittar man en D40 till bra pris är D60 onödigt köp, antal megapixlar påverkar inget annat än filstorleken och bildernas storlek. Den inbyggda dammborttagningen fungerar dessutom rätt dåligt. Den enda egentliga fördelen D60 har mot D40 är en liten gnutta mindre brus, men det krävs noga granskning i förstoringar för att kunna se detta.
Alltså, hittar du (100) en D40 till bra pris är det bara att slå till. Dock tycker jag att det verkar som om du söker en lite mer avancerad kamera eftersom du vill att den ska passa även när du blivit lite mer erfaren. En kamera i segmentet avancerad insteg verkar passa dig bättre och där känner jag bara till till Nikon D80/D90 och Pentax K200D som klockrent passar i det segmentet.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat