Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Som jag sa så var det bara ett exempel. Jag skrev "Då var det inga tåg som kunde köra Cst-Lp. En stor del av järnvägsnätet söderut från Cst var drabbat."
Det jag sa om Citybanan var också bara ett exempel, men jag tycker att det har tagit lång tid från att idén skapades till byggstarten. Om du tycker att Sveriges regering är så snabba på att fatta beslut om höghastighetsjärnvägar så kanske du kan förklara varför Sverige ligger 20-25 år efter när det gäller höghastighetsjärnväg. Det kommer ju inte ens vara färdigbyggt förrens på 2020-talet. Och att dom nu bromsar upp det ännu mer med att "det är viktigare med bilvägar" gör ju inte att miljön blir bättre.
|
Hm, är du medveten om att vi har riksdagsval vart fjärde år? Detta resultarerar i att varje gång ett maktskifte sker så kastas mycket om i politiken angående tex. sådana här frågor. Sedan lever vi en en demokrati med lagar och regler och rättsäkerhet. Detta leder till att det är individen i slutändan som har mest att säga till om. Detta i form av överklaganden av diverse slag som enskilt måste gå igenom en omfattande, tidskrävande rättsprocess. Under tiden kan inte bygget fortgå som planerat. Naturligtvis är detta bra tycker jag men samtidigt är det inte bra för sådana här investeringar. Mälarbanan, sista biten mellan Kallhäll och Kungsängen över Stäksöarana, blev ca 10 år försenad p.g.a alla överklaganden från människor i trakterna som inte ville ha järnvägen tätt inpå knuten. Tillslut lyckades man hitta en balans mellan tunnlar, broar, riksintressen och enskilda intressen som fick en majoritet att acceptera banans utförande och byggande så att den stod klar 2001.
Detta problem har man inte i Spaninen, Frankrike mm där höghastighetsjärnvägarna byggs med stora jättestöd från EU och att drabbade personer får skälig kompensation för detta, alt körs över. Bra eller dåligt, jag vet inte men järnvägen kan iallafall byggas och stå klar hyffsat fort.
Enkelspåret genom Gamla Uppsala är en till klassiker. Här vill Banverket naturligtvis bygga dubbelspår men problemet är att sträckan går rätt igenom ett mycket kulturkänsligt område med fornlämningar precis överallt. Även ur störningssynpunkt för boende blir det svårt att bygga så inget bygge av dubbelspår syns än över horisonten. Fyrspår genom Lerum sket sig nyligen p.g.a ungefär samma orsaker.
Av någon anledning verkar folk rent allmännt ha en mer positiv inställning till motorvägsbyggen och vägbyggen sålänge de inte byggs centralt i en stor stad, som tex förbifart Stockholm som är ett skräckexempel på nödvändiga infrastrukturprojekt som än inte har byggts men verkligen behövs. Man har diskuterat, planerat osv i snart 40 år men än så finns ingen förbifart.
Så, det beror inte speciellt mycket på Regeringen och våra politiker. Det är mest fikarumssnack isåfall, något man ska ta med en stor nypa salt. Utan det är vi, individer som effektivt hindrar stora infrastrukturprojekt med vårat skyddsbehov och rädsla mer än framsynthet och möjligheter...