Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-30, 01:28   #76
IngKogni2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Indre troms, Norge
Inlägg: 17
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Hej Henke!
Jag har också råkat ut för samma problem. Det där är svårt, och tyvärr så har jag ingen bra lösning på det.

Jag är inte helt säker på att det är max/minhöjdernas variation som är det största problemet, utan att man av någon anledning får olika nyanser i SRTM-bilderna. Varför vet jag inte. Om du tittar på min bild nedan som jag satt samman av 23 olika bilder så ser man ganska tydligt de olika 10x10 km rutorna. Speciellt utmärker sig den nedre högra rutan, föreställande Stockholms innerstad, som mycket ljusare än resten, och därmed också högre.

mvh .... Mats

Jeg har en teori angående problemet med nyanseforskjeller.
Hvis du har to baseboards som er lavest i sør og høyest i nord. La oss si terrenget er en dal, og kanten på det sørlige baseboard er på havnivå, altså 0 moh. Overgangen mellom baseboardene skal være 25 moh, og nord-kanten på det nordlige baseboard skal være 50 moh.

Jeg tror at det nordlige baseboardet vil komme for lavt i forhold til det sørlige (skarp kant i skjøyten) pga at det laveste punktet i det nordlige baseboard er 25 moh (tilsvarer 0 i gråtoner) og 50 moh som høyeste punkt (tilsvarer 256 i gråtoner). I det sørlige baseboard vil gråtone 0 tilsvare 0 moh og gråtone 256 tilsvare 25 moh. Når man da setter hver 10x10km / 20x20km rute sammen (i dette eksemplet baseboard sammen med baseboard), så vil ikke den faktiske høyden på laveste og høyeste punkt være det samme i virkeligheten som hva Trainz oppfatter utifra gråtonene.

Løsning (foreløpig uprøvd): Når man har montert sammen alle rutene i feks Paint, så setter man EN pixel med helt svart og EN pixel med helt hvit (256 og 0) i hver seksjon (10x10/20x20km-rute). Man setter pxelen lengt unna der man vet man skal bygge noe. Når man da konverterer .bmp filen til .gnd-fil og sier hvor mange meter laveste og høyeste punkt skal være, så vil gråtone 0 og gråtone 256 tilsvare samme høyde.

Skal prøve dette en dag, og kommer tilbake med resultatet.

Synspunkter på teorien?

IngKogni2
Indre Troms - Norge
IngKogni2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat