Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Jag tycker det låter väldigt krångligt med alla dessa "snett höger" osv
Som jag sa förut tycker jag att det skulle vara mycket enklare att bara ha "rörelse tillåten" eller "stop"
Fast sen kan man iof göra mer avancerade dvärgar till de som vill, dock vill jag ha ganska lätta signaler iaf =)
|
Signaler på järnvägen är krångligt...
Jag ansluter mig till "falangen som vill ha allt..." Eller iallafall rimligt mycke
Kan man göra så som MatsH föreslår med växling och lokalmanövrerade växlar, så vore det toppen, men det kanske är att ta för stort tag... Men, det vore finfint. Jag skulle även önska mig i situationer, där man går in på sidospår, att huvudsignalen kvarstår i stopp, medan dvärgen ger rörelse tillåten. Finns det fordon på spåret, så ges även "hinder finns". In på sidospår ska man väl ändå inte ha "kör" i huvudsignal, tågvägen slutar väl innan man lämnar tågspår antar jag.
Antar oxå att man får kompromissa, så det blir väl en avvägning mellan vad som är rimligt att göra och dess arbetsinsats. Primärt blir jag jätteglad bara det kommer svenska signaler...
I MSTS var man ju tvungen att göra olika signaltyper, beroende på vilken situation i bangården den hade, även om dom "fysiskt" ser lika ut, tror jag hade 5-6 olika typer av 4-sken dvärgar, med olika funktionalitet. Kanske kan det vara en framkomlig väg i RS oxå?
Som sagt, jag blir jätteglad vilken nivå du än väljer, ju mer funktionalitet på dvärgar det blir ser jag som bonus i så fall. Och, det kanske kan göras i fler steg?